Maj 082010
 

Stora aktörer kommer alltid att göra några fel och med tiden skaffa sig fiender. Kanske finns inte så mycket av substans i t ex dessa tio skäl att gå ur Facebook, och kanske ligger det en del i vad dessa tio lite biblioteksanknutna motargument säger. Men det hela tycks mycket bygga på tanken  att vi bör eller måste vara där alla andra är; våra vänner, våra kunder, vår gamla mamma. Dras vi som flugor till en hög med skit?

När det gäller organisationer, företag finns det väl anledning att ta in alla argument och väga noga var och hur man ska synas. Det behöver väl inte vara ”Facebook eller försvinna” som gäller?  Och hur lyckad är Facebooknärvaron i allmänhet? Funkar det? Hur gör man för att lyckas? Säkerställd nytta? Här vet jag alldeles för lite.

Vad är Facebook om tio år? Det är en hopplös, men ändå intressant fråga att ställa sig. Kanske bör vi alla så smått börja styra kosan mot andra, decentraliserade, öppna alternativ som kan vara på väg, som t ex Diaspora, som också har beskrivits som ett anti-Facebook.

Share

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>